• D/S Ingerto (Ex. Dalmore) (b.1927, Scott’s Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Greenock, Skottland)
    Photo: Johnsen, Per-Erik / Norsk Maritimt Museum

1 comment

• Det var vel dette skipet som gikk med juleposen fra Bodø til Svalbard. Som guttunge på 1950-tallet husker jeg meldingene på radio utover høsten at juleposten til Svalbard går fra Bodø på enn bestemt dato og pakkene og posten måtte merkes Bodø, eller kanskje Svalbard. Bodø postkontor var i alle fall en oppsamlingsplass før skipets avgang.

Det var mange typer meldinger på radioen den gangen. Lokale skipsmeldinger - hvis f.eks. Hurtigrutene var forsinket, brøt lokalradien inn med disse om kvelden, før kl 2200 brøt nrk Bodø med meldinger fra Lofotfiske, og en lærte seg mange stedsnavn i Lofoten med det. Minemeldinger var det mange av og ofte. "Minelignende gjenstand observert"- og posisjon.