Sandgärdsgatan sedd från korsningen med Klostergatan. Fotograferat österut med domkyrkan i fonden. Nya Järnboden på Kungsgatan 3, kv. Unaman 4 (nuv. kv. Unaman 8) är under rivning ...
Sandgärdsgatan sedd från korsningen med Klostergatan. Fotograferat österut med domkyrkan i fonden. Nya Järnboden på Kungsgatan 3, kv. Unaman 4 (nuv. kv. Unaman 8) är under rivning och tomten är full av rivningsmassor.
Till vänster, närmast i bild, syns huset på kv. Unaman 5, med ett antal butiker på nedervåningen. Även detta hus skulle snart rivas och 1969 stod ett nytt hus på platsen.
I huset ser vi närmast en skylt för ett konditori. Detta var Törndahls konditori som låg här vid den tiden, där man drack kaffe på övervåningen. Därefter ser man en skylt för blommor, tillhörandes Ströbergs & Sundströms blomsteraffär (eller en efterträdare).
En skylt tillhör en firma som heter Schéeles, och därefter ligger Göta Matsalar som var en restaurang på övervåningen, samt Carl Fröbergs Herr och Damfrisering.
Bakom huset skymtar Stadshotellet. Mot Sandgärdsgatan finns en skylt för ett apotek som låg där.
På höger sida Sandgärdsgatan ligger Järnbolaget i hörnet av Klostergatan och Sandgärdsgatan, kv. Magnus Smek 1 (nuv. kv. Magnus Smek 5. Längre bort på huset ser vi också en skylt för en kemtvätt samt Månssons högtidskläder.
Man skymtar också det nybyggda huset på kv. Magnus Smek 6.
HistoryInga Walde (1902-1989) utbildade sig till sjuksköterska. Hon köpte sin första kamera 1928, men det var först efter 1940 då hon kom till Växjö som distriktssköterska, som det blev fart på fotograferandet. Ganska snart insåg hon att det fanns en hel del stadsmiljöer att bevara på bild, helst då färgfoto. Det dröjde därför till 1956 innan hon på allvar kunde börja dokumentera det Växjö som var, innan rivningar och saneringar. Som pensionär skänkte hon hela sitt färgfotoarkiv till Smålands Museum.
HistoryInga Walde (1902-1989) utbildade sig till sjuksköterska. Hon köpte sin första kamera 1928, men det var först efter 1940 då hon kom till Växjö som distriktssköterska, som det blev fart på fotograferandet. Ganska snart insåg hon att det fanns en hel del stadsmiljöer att bevara på bild, helst då färgfoto. Det dröjde därför till 1956 innan hon på allvar kunde börja dokumentera det Växjö som var, innan rivningar och saneringar. Som pensionär skänkte hon hela sitt färgfotoarkiv till Smålands Museum.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».