John Rekstad (1852-1934) var lærer og geolog, fra 1900 statsgeolog ved Norges Geologiske Undersøkelser. Negativsamlingen med 2962 glassplater og planfilm består i hovedsak av bilder fra Rekstads geologiske feltarbeid og undersøkelser; stort sett hele Norge er dekket. Motivene er landskaps- og fjellformasjoner, nærbilder og mikrofotografier av fjellvegger, bergarter og mineraler, samt en rekke bilder av folkeliv, gårder, bygder og fiskevær. Rekstads viktigste innsats ble gjort i Nordland (1898-1901, 1909-1919) og på Vestlandet (Jostedalsbreen, Hardangervidda, Hordaland generelt, 1900-1910). Rekstad var knyttet til Bergens Museum fra 1900 og utover, og i samlingen finnes det også en serie bilder av museets samlinger, lokaler og ansatte, og fra ekskursjoner. Ved Universitetsbiblioteket finnes også flere av de ca. 120 artiklene han publiserte, mange av dem illustrert med hans egne fotografier, samt enkelte feltdagbøker (andre finnes ved Nasjonalbiblioteket)

24 objects