• Fartøybilder fra  Agder

Drektighet: 214 cl
Skuteregistersignatur: 1632XA3
Arkivref: Fartøybilder 41, AAA Neg. nr. 1143
Tekst: Baksiden: "Gallionsfigur forarbeidet av billedguggeren C. Daae Magelssen. Etter originalforografi tilhørende datteren fru Johanne Magelssen, Oslo. Fotografiet er på baksiden påtrykt: "Thovald Thoresen Christiania" (fotografen). Med blyant påskrevet: "Kong Carl 15 (?) 5 ½ Fod Wessmann Aasgaardstrand". Noe senere tilføyelse: "1868." På forsiden har kunstneren skrevet med blekk: "Kong Carl VI. Til Aasgaardstrand i Legemstørrelse. C Daae Magelssen. 1867".  "Kong Carl, brigg, 214 kommerselester bygget i Aasgaardsstrand 1865. Reder: J. Wesmann" ifølge Veritasregisteret.
Kopi ved fotografmester Egil Halvorssen, Arendal.

Opprinnelig filreferanse i eDepoet: F0121_Fartøybilder-SMW_090525\Kong Carl III
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

Fartøybilder fra Agder Navn: Kong Carl Type: Brigg Bygget 1865 i Aasgårdstrand Hjemmehavn: Aasgårdstrand Kilde: Veritas: 1870 Drektighet: 214 cl Skuteregistersignatur: 1632XA3 Ar...