• Fartøybilder fra  Agder

Navn: Anne Birgitte Marie (Anna birgithe)
Kjennetegn: Ukjent
Type: Brigg
Bygget: 1805 i Tvedestrand (Eidbo)
Hjemmehavn: Tvedestrand
Drektighet: 62 cl
Kilde: Skuteregisteret og baksiden av bildet
Skuteregistersignatur: 1850IA32T og 1844TT36
Arkivref.: Fartøybilder boks 5, AAA Neg. nr. 19118 (AAA jm. 662-1968)
Tekst: Anne Birgitte Marie, føres af Capt Peder Hansen. Tegnet av  H.P.Dalen

Opprinnelig filreferanse i eDepoet: F0122_Fartøybilder-SMW_090525\ANNE BIRGITTE MARIE_edited-1
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

Fartøybilder fra Agder Navn: Anne Birgitte Marie (Anna birgithe) Kjennetegn: Ukjent Type: Brigg Bygget: 1805 i Tvedestrand (Eidbo) Hjemmehavn: Tvedestrand Drektighet: 62 cl Ki...

2 comments

• Peder Hansen Eidbo (1777-1848) førte briggen "Anne Birgitte Marie" som han selv i ung alder, omkring 20 år, lot bygge under eget oppsyn og for egen regning i Eidbostrand (Sagesund) av "eeg og furumaterialer".

Skipet ble satt i fart 1803.

Alle hans 5 sønner førte senere skipet, inkl. Lars Pedersen Eidbo (1813-1906) som også overtok skipet etter sin fars bortgang.

Det var sjøfartstradisjoner på Eidbo og i miljøet rundt Oksefjorden.

"Anne Birgitte Marie" ble forsikret 15. februar 1806 i Oxefiordens Gjensidige Søassuranceforening som ble stiftet på Borøen 7. februar 1806 som landets første sjøforsikringsselskap.

"Anne Birgitte Marie" ble nevnt som "det norske skip" i Richard Wagners opera; Den flyvende hollender.

I 2002 ble det etablert en stiftelse som arbeider med kulturminne fra Wagners besøk i Sandvigen, Oksefjorden ved Tvedestrand sommeren 1839.

Flosta Bygdebok I - Sjøfart

Skogen, vinden og havet

utgitt 2010 av Flosta Historielag og Dag Bakka jr.

Eidbo-slekten utgitt 1921 av skipsfører Elling Hansen, Eidbo og overrettsakfører Morten Perleff.

• Lars Henrik Eiding, Bjørnemyr