• "xx/07-1924" Nitriden. Kaianlegget. Til høyre lossekran. Transportbelte for sekker med bauxitt inn til bygningen, kalt "melbua", til venstre. Etter hvert som sekkene ble losset, gikk de over på transportbelte og ble ført inn i "melbua". En "avviser" på transportbelte skjøv sekkene av, og de havnet i en haug inne i bua. Når haugen tårnet seg opp, og ble for stor og høy, og dermed hindret sekkene fri flyt ut i lageret, ble to mann satt til å lempe sekkene lenger utover. Med hjelp av en krok hver, huket de sammen tak i de 100 kg tunge sekkene, og dro/lempet dem ut fra transportbeltet. Bygninger i bakgrunnen er lager for ferdigprodukter.
    Photo: Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

"xx/07-1924" Nitriden. Kaianlegget. Til høyre lossekran. Transportbelte for sekker med bauxitt inn til bygningen, kalt "melbua", til venstre. Etter hvert som sekkene ble losset, gi...