• "12/07-1913" Smelteverket. Befaring av fabrikkanleggene i forbindelse med at stedet fikk navnet Eydehavn 12. juli 1913 og offisiell åpning av fabrikken. Det var pyntet med løvkranser og flagg. Etter "dåpsseremonien" ble de besøkende ble vist rundt på det den gang ca. 5000 kvadratmeter store fabrikkanlegget. Bygningene i forgrunnen er Kjemisk vaskeri, og Pakkeri. Murbygningen er Mølle II (finknusing av produktet), deretter Ovnshus II, Rørovnshus med skorstein og Mølle I (grovknusing av råmaterialer).
    Photo: Løvfold Magnus / Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN (Opphavsrett)

"12/07-1913" Smelteverket. Befaring av fabrikkanleggene i forbindelse med at stedet fikk navnet Eydehavn 12. juli 1913 og offisiell åpning av fabrikken. Det var pyntet med løvkrans...