• OPPSTILLINGSPLASS FOR BUSSER I STRØMSVEIEN 89
    Photo: Museene i Akershus

OPPSTILLINGSPLASS FOR BUSSER I STRØMSVEIEN 89

5 comments

• Her hadde DBO hybler for sjæfører ,de hadde også garssje for bussene på Losbyruten.Tiden jeg kjenner dette fra er 1965-1967 da jeg var bilettør.
  • Ble bygget av Bergsmark. På baksiden var det bilverksted, og det var bensinstasjon foran. Ble trolig bygget rundt 1956.
  • Bergsmark ruta (62) Losby - Sentrasykehuset ble også administrert av Schøyens Bilsentraler i en periode. A/S De Omnibusser kjøpte selskapets busser og eiendom. Bussene kjørte Sentralsukh./Losby direkte fa Romsås til Sentrum kino med bare avstigning. Motsatt vei bare påstigning. Bussen som gikk der før 62 ruta begynte med mating av T-banen på Romsås/ motorer var Volvo med Turbo motorer så reisen fra Grorud gikk unda på 15 min.

Gondsholt var vaktmester og picet sjef.

• Bussenes reg nr var A 15411 manuel gear og A 15427 som hadde elektrisk Willson gear kasse. Toppfarten på 427 var ca 120 km i time
  • Jeg forstår ikke helt sammenheng mellom bilder og tekst. Busselskapet som nevnes er DBO, De Blå Omnibusser. Men bussene på bildet er lakkert som bussene under Romerike Busstrafikk, dvs. fargene oransje, gul overdel og svart midtstripe. DBO sine busser var blå med hvitt felt rundt vinduene.