• Anlegg i vann ved Fetsund Lenser. Vinterstid med is på Glomma
    Photo: Ewart, Roderick Thomas / Museene i Akershus (Opphavsrett)

Anlegg i vann ved Fetsund Lenser. Vinterstid med is på Glomma

1 comment

• Fetsund lenser ble opprettet i 1860/61 som sorteringsanlegg - tidligere var dette oppe på bingen lenser. Jernbaneutbyggingen gjprde det vanskelig å fløtte tømmeret under broen - med den bygge måte som den første jernbanebroen hadde. Den vi sr på bilder er opprinnelig en bro som erstattet 2 tidligere utgaver. Det ble ved bingen lenser opprettet en attholdslense - det er et stengsel som gjorde at de kunne regulere dagsmengden med tømmer ned til sorteringsanleggene nedenfor. De stolpene som er til høyre i bilde måtte være kraftige - de skulle tåle trykket fra vannstrømningene og tømmeret som kom i store mengder. Det lå da en dobbel ledelense som styrte tømmeret i riktig retning. Stolpene (pålene) samlet tømmeret i slik at det fløt fritt - men samlet.