• Nr. 2 fra venstre: Karl Kapaasen, Eidsvoll. I midten: pastor Ole Eger, Hamar. Helt til høyre: Arvid Østby, Hamar. Sannsynligvis på guttespeiderleir på Ingarø ved Stockholm i 1935.
    Photo: Bry & Skuggedal / Museene i Akershus (Opphavsrett)
    Photo: Bry & Skuggedal / Museene i Akershus (Opphavsrett)

2 comments

• Svastika var den nest høyeste utmerkelsen i Norsk Speidergutt-Forbund fra ca.1912. På et portrett fra 1912 bærer Olave St.Clair

Soames- senere Lady Baden-Powell en Svastika rundt halsen. I

eks India er dette et symbol for hell og lykke. Svastika som

hederstegn ble i 1936 erstattet av Den Hvite Lilje. Man kunne da

levere inn sin Svastika og mot kr.10,- får Den Hvite Lilje i stedet. Svastika var altså i bruk lenge før det ble et symbol for nazipartiet NDSAP og Adolf Hilter i Tyskland.

• Tusen takk for kommentaren!