• Lerkelund pensjonat, Bøn. 1942. (Nærmere gransking av bildet viser at det står Lerkelund)
07.04.2014:
Dette stedet het i hver fall senere Lerkelund - i 1948 og senere. Enten endret det navn eller det har fått feil navn her.  Da bildet ble tatt holdt den tyske okkupasjonsmakten til på Lerkelund. Så sent som i 1969 var det store nazisymboler inngravert i grunnmuren i kjelleren.

Huset ble ferdigstilt i 1896, og tømmeret kommer fra den gamle låven tilhørende Eidsvollsbygningen. Var først direktørbolig for Bønsdalen bedrifter, senere pensjonat, barnehage og privatbolig.

Lerkelund
Denne kommentaren har et kartkoordinat angitt (lat/long): 60.289982,11.20696
Skrevet av: Peter
    Photo: Granly, Johan H / Museene i Akershus

Lerkelund pensjonat, Bøn. 1942. (Nærmere gransking av bildet viser at det står Lerkelund) 07.04.2014: Dette stedet het i hver fall senere Lerkelund - i 1948 og senere. Enten endret...

3 comments

• Dette stedet het i hver fall senere Lerkelund--i 1948 og senere. Enten endret det navn eller det har fått feil navn her. Da bildet ble tatt holdt den tyske okkupasjonsmakten til på Lerkelund. Så sent som i 1969 var det store nazisymboler inngravert i grunnmuren i kjelleren.

Huset ble ferdigstillt i 1896, og tømmeret kommer fra den gamle låven tilhørende Eidsvollsbygningen. Var først direktørbolig for Bønsdalen bedrifter, senere pensjonat, barnehage og privatbolig.

• Lerkelund