• Hjemmestyrker ved et gravsted for falne under krigen. Bilde tatt etter krigens slutt.
Info til bildene 551 i / f  og l
Minnelund/gravlund øvre Romerike, som jeg kjenner igjen som minnelund, Operasjon Doomsday LK147,  Engelsk flystyrt ved Gardermoen 10. Mai 1945 .
Kan det finnes noe mer historie bak bildene, hvem tok bildene? når? Undertegnede er engasjert i denne minnelund, derfor kjente jeg igjen stedet på bildene.
04.08.2013:
Den 10. Mai 1945 styrter Short Stirling LK 147 nede i ravineområdet syd for dagens vestre rullebane, pga. dårlig sikt/tåke. Dette var Operasjon Doomsday, en alliert operasjon for å sikre avvæpningen av Tyske soldater i Norge. Alle de 20 om bord, besetning og fallskjermsoldater, omkommer i flystyrten. De omkomne ble gravlagt på en slette nede ved elven Sogna den 12. Mai. I November samme år ble levningene flyttet til Vestre gravlund i Oslo. Gravene nede ved elva Sogna ble ikke fylt igjen. Ennå i dag kan tydelige furer etter gravene sees. Bilder fra stedet sommeren 1945 er altså gravlund, dagens bilde er minnelund. Ref mitt bilde med kors, med navn, de 2 fallskjermsoldatene var med LK147. Etter min mening er der ingen tvil om att mine og dine bilder er fra samme gravlund.
    Photo: Museene i Akershus

Hjemmestyrker ved et gravsted for falne under krigen. Bilde tatt etter krigens slutt. 01.08.2013: Info til bildene 551 i / f og l Minnelund/gravlund øvre Romerike, som jeg kjenner...

(Kilde: N Ljødal)