• Eidsvollbakken, Badet, med bygningen "Klosteret" til venstre.
06.02.2013:
«Klosteret» i Badebakken/Eidsvollbakken, til venstre på bildet ble revet i 1980. Vedtak om rivning ble fattet i formannskapet 7.7.1980, og rivningen ble iverksatt umiddelbart etterpå!

Tidligere det året ble det vedtatt å rive internatet ved Eidsvoll off. landsgymnas. Som kjent var det en sak som fikk oppmerksomhet både før og etter rivning. Med dette friskt i minne foregikk rivningssaken rundt «Klosteret» mer i «det stille», raskt og effektivt! «Huset rives snarest og på rimeligste måte»…. som det står i formannskapsvedtaket.

Jeg kan huske at huset ble brukt som bolig, bl.a. bodde realskolelærer Berg med familie der en periode fram til ca 1960, og seinere veterinær Holte fram mot 1970-tallet. Siden har «Klosteret» huset forskjellige kommunale kontorer (kulturkontor mf) og fram til huset altså ble revet i 1980 holdt landbrukskontoret, som var statlig, til der.
Kilde: Odd Gundersen.
    Photo: Holmsen, Johannes Markus / Museene i Akershus (Opphavsrett)

Eidsvollbakken, Badet, med bygningen "Klosteret" til venstre. 06.02.2013: «Klosteret» i Badebakken/Eidsvollbakken, til venstre på bildet ble revet i 1980. Vedtak om rivning ble fa...