• Svartdahl Bruk
Bærepinneproduksjon. Demonstrasjon av maskiner. Mating av pinnemaskinen. Emnet føres inn i et spor for dreiing. Operatørens håndbevegelse slutter omtrent på høyde med der fremtrekkshjulet begynner. Til høyre for fremtrekket, med egen remdrift er dreiehjulet. Pinnen mates fram, og dreies rund. Når pinnen er passe lang, stopper matingen, mens det skjæres spor, og pinnen kappes. Per Iversen demonstrerer.
    Photo: Museene i Akershus (Opphavsrett)

Svartdahl Bruk Bærepinneproduksjon. Demonstrasjon av maskiner. Mating av pinnemaskinen. Emnet føres inn i et spor for dreiing. Operatørens håndbevegelse slutter omtrent på høyde me...