• Grøttør broa før 1900. på stykket i forgrunnen lå det i tidligere tider det antatt første teglverket herinne. Huset som Tobias Melbø satte opp her ble bygget på oven som da ligger under denne fyllingen. Grøttørbroa ble bygget i 1875-76. Dekket på broa var på denne tid i dårlig forfatning og ble reparert, men i 1912 måtte det en stor reparasjon til og det ble kjøpt jernbjelker fra Kruppverkene i Essen i Tyskland og lagt som dragere over hele brua. Som toppdekke ble det så langt en masse av sand og bek og det skulle være et av de første "Asfaltdekker" som var lagt her i landet.Åndalsnes. Grøttør broa før 1900. på stykket i forgrunnen lå det i tidligere tider det antatt første teglverket herinne. Huset som Tobias Melbø satte opp her ble bygget på oven som da ligger under denne fyllingen. Grøttørbroa ble bygget i 1875-76. Dekket på broa var på denne tid i dårlig forfatning og ble reparert, men i 1912 måtte det en stor reparasjon til og det ble kjøpt jernbjelker fra Kruppverkene i Essen i Tyskland og lagt som dragere over hele brua. Som toppdekke ble det så langt en masse av sand og bek og det skulle være et av de første "Asfaltdekker" som var lagt her i landet... Åndalsnes. Grøtter broa. Til venstre står det en vegviser som viser fremmede vegen til Nes og Veblungsnes. Her begynte kampen om turistene og de reiste da nyvegen til Nes ble gjennombrutt ved Hølgenes i slutten av 1860 årene. Her slo Onsum og S.J Aandal opp sine meldinger og "reklameplakater" for sine hoteller til reisende som kom nedover dalen.
    Photo: Romsdalsmuseet

Grøttør broa før 1900. på stykket i forgrunnen lå det i tidligere tider det antatt første teglverket herinne. Huset som Tobias Melbø satte opp her ble bygget på oven som da ligger ...