• Dør fra Hen Stavkirke som revet etter at den nye kirka ble innvigd 31. oktober 1835. Kirkedør stod i Ørjagarden,.Hen, Isfjorden, gnr. 43, bnr. 12. i gamle Hen kommune. Ørjagarden var/er næraste granne til Hen kirke, og dette bruket var enda i 1907 det største på Hen-garden.. .Kåre Hosar, maihaugen, skriver 2018:.Disse to dørene må være malt av en maler på slutten av 1700-tallet, som synes å ha vært aktiv på Lesja. Han kalles Kvitmålaren, ut fra hans bruk av hvite konturer. Motivet på denne døren står da klart skrevet, Micael Kong Sauls datter. Mikal var en av kong Sauls to døtre, og ble kong Davids hustru. Et uvanlig valg av motiv, men når vi ser på den andre døren så er det en stor mann ved siden av en liten. Dette kan være et annet motiv fra Samuels bok i GT, nemlig Mikals mann David og kjempen Goliat. (1. Samuels bok 16, vers 48)..Dørene stod trolig i en lukka benk bakerst i kirka. (Se «Hen kyrkje 1831-2006. 175 år.» (Artikkel av Bjørn Austigard, og notat i  arkiv????). .Alder: Siste halvdel av 1700-tallet...Giver:.Asta Marie Heen, f. Hanekamhaug (01.02.1905-03.01.1988)..Ca. 1947 da gamlehuset i Ørjagarden ble revet.
    Photo: Lars Aarønæs / Romsdalsmuseet

Dør fra Hen Stavkirke som revet etter at den nye kirka ble innvigd 31. oktober 1835. Kirkedør stod i Ørjagarden,.Hen, Isfjorden, gnr. 43, bnr. 12. i gamle Hen kommune. Ørjagarden v...