• Bautasteinen på Setnes transporteres ved Sæterbø..Historien fra 1814 skulle minnes. Med offentlige midler og dugnadsarbeid skulle det reises en minnebauta. Petter Monge f.3.9.1859 var bas for å ta ut steinen ved Rødstøl på Verma, 7 meter lang og en vekt på vel 5 tonn ble resultatet. Denne ble lagt over to firehjuls hestevogner forspent fore hester. Med to ekstre bak for å holde igjen i nedover bakke. Disse ble flyttet foran som draghjelp på flaten og bautasteinen ble reist på Støttebakken. da hovedveien ble omlagt med ny bro over Rauma, ble bautasteinen flyttet og reist på østsiden av muren rundt Grytten kirke, der den står fint plassert med plen rundt..Vognene som ble brukt hører til på Kylling og er ivaretatt der. De ble i sin tid kjøpt på Moelven og hentet der med hest..
    Photo: Edvard Sæterbø f.1876 d.1957 / Romsdalsmuseet

Bautasteinen på Setnes transporteres ved Sæterbø..Historien fra 1814 skulle minnes. Med offentlige midler og dugnadsarbeid skulle det reises en minnebauta. Petter Monge f.3.9.1859 ...