• Kongeskipet Dannebrog (til venstre) var det danske kongeskipet under tre danske konger i perioden 1879-1932. Hjuldamperen var et av mange skip som var med på kroningsreisen til Kong Haakon og Dronning Maud i 1906. Ombord var det danske kronprinsparet Christian og Lovisa. Det norske kongeparet kom til Molde med kongeskipet Heimdal fra Åndalsnes 16. juni 1906 og dro videre med karjol 18. juni 1906. Skipet til høyre er det danske panserskipet "Herluf Trolle" som ble sjøsatt i 1899. Det var også med på kroningsreisen opp til Trondheim. Bildet er tatt den 19. juni, dagen etter at kongeparet hadde forlatt Molde..Sett rett ned mot krysset Storgata-Myrabakken.
    Photo: Trolig Kirkhorn / Romsdalsmuseet

Kongeskipet Dannebrog (til venstre) var det danske kongeskipet under tre danske konger i perioden 1879-1932. Hjuldamperen var et av mange skip som var med på kroningsreisen til Kon...

1 comment

• Bildet viser det danske kongeskipet Dannebrog (b.1879) og det danske panserskipet Herluf Trolle (sjøsatt 1899). Kongebesøk ?