• KZ29547 var en personbuss, type Scania BF111, med 37 sitteplasser og stort godsrom bak. Det var en 1981-modell med karosseri bygd ved Vestfold Bil og Karosseri (VBK) i Horten. Det var Molde Bilruter som kjøpte bussen som har fargene til dette selskapet..Bussen ble bygd for Bergsøyruta. Bussen var stasjonert på Bergsøya og ruta startet med å kjøre øya rundt for å hente skoleelever og andre. Turen gikk med ferge til Høgset og videre til Batnfjordsøra der skoleelevene gikk av før skolestart kl. 0830. Bussen fortsatte videre til Molde med ankomst kl. 0915. Klø. 1300/1315 gikk returen fra Molde, med passasjerer og varer som skulle til Bergsøya. Kl. 1400 var bussen tilbake på Batnfjordsøra og skoleelevene til Bergsøya kom nå tilbake på bussen igjen. Så gikk turen til Høgset og Bergsøya og på rundruten på øya gikk skolebarn og andre av, og varer ble losset hos mottakerne..Sommeren 1992 ble fastlandsforbindelsen åpnet med bru over Bergsøysundet og Freifjordtunnelen. Busstrafikken i regionen ble lagt om og Bergsøya ble knutepunkt for bussruter Kristiansund/Molde/Oppdal og Trondheim. Grunnlaget for Bergsøyruta falt bort, men det var fremdeles behov for egen skolerute Bergsøya-Batnfjordsøra. I 1995 ble KZ29547 solgt til private som bygde den om til campingbuss, og den fikk nå 11 seter. Den var i bruk hos ulike eiere i mange år og bussen ble avregistrert først i 2017..(fra Oddbjørn Skjørsæter sine samlinger i Romsdalsarkivet)
    Photo: Romsdalsmuseet

KZ29547 var en personbuss, type Scania BF111, med 37 sitteplasser og stort godsrom bak. Det var en 1981-modell med karosseri bygd ved Vestfold Bil og Karosseri (VBK) i Horten. Det ...

1 comment