• Påsken 1945 gjennomførte to Catalinaer fra 333 skvadronen et omfattende flydropp over Helgelandskysten. Det ene flyet fikk gjennomført sitt tokt uten problemer, men "Vingtor" fikk kraftig luftvernild mot seg over Træna. Ved hjemkomsten viste det seg at flyet hadde fått 56 treff. Utrolig nok ble ingen ombord truffet. På bildet gjennomgås toktet. Fra venstre: orlogskaptein Haakon Jørgensen, fenrik Berg (i skinnjakke til venstre) og øvrig mannskap fra 333 skvadronen.
    Photo: Forsvarets museer

Påsken 1945 gjennomførte to Catalinaer fra 333 skvadronen et omfattende flydropp over Helgelandskysten. Det ene flyet fikk gjennomført sitt tokt uten problemer, men "Vingtor" fikk ...