• Kjegle- eller pyramideformet oppstilling av trevirke i Tverrelvdalen i Målselv kommune i Troms, fotografert i 1912.  En mannsskikkelse satr på konstruksjonen da bildet ble tatt.  Den avbildete konstruksjonen må være skjelletet etter ei samisk gamme.  Terrenget omkring framstår ikke så tydelig fordi opptaket er uskarpt, men vi aner at det domineres av gras- og lyngvegetasjon, og at det ikke finnes skog.  Fotografens poeng har sannsynligvis vært at de svenske reindriftssamene som oppholdt seg i Troms sommerstid har forlatt denne leirplassen etter å ha avskoget det omkringliggende terrenget.  Norske skogfunksjonærer var bekymret for de virkningene en slik overeksploatering av bjørkeskogen i fjellbandet fikk for skogens reproduksjonsevne, og mente at den samiske aktiviteten innebar en stadig senkning av skoggrensa.  Skogforvalter Ivar Rudens beskrivelse av forholdene i Tverrelvdalen på den tida da dette fotografiet ble tatt er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Abelsen, Daniel Sakarias / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Tverrelvdalen i Målselv. Rester av lappegammer.»