• Rester etter et gammelt reingjerde i Tverrelvdalen i Troms, fotografert i 1909.  Fotografiet viser en del ubarkete bjørkestammer som er dynget sammen i ei rekke, som det antakelig, da mer av veden var intakt, var vanskelig for reinsdyra å passere.  Landskapet omkring virker fullstendig avskoget, noe som antakelig hadde skjedd i forbindelse med bygginga av det nevnte gjerdet.  Ettersom de fleste leirplasser og gjerder lå i vernskogbeltet opp mot fjellet vakte dette bekymring for at aktiviteten til de svenske reinsdriftssamene som holdt til i Troms i sommerhalvåret skulle senke skoggrensa i en region som norske myndigheter ønsket å utvikle med jord- og skogbruk som sentrale næringer.  Skogforvalter Ivar Rudens beskrivelse av forholdene i Tverrelvdalen på den tida da dette fotografiet ble tatt er gjengitt under fanen «Opplysninger».
    Photo: Abelsen, Daniel Sakarias / Anno Norsk skogmuseum

«Fra Tverrelvdalen i Målselven. Rester av gammelt rengjerde.»