• Skogforvalterboligen for Sør-Helgeland distrikt i Mosjøen.  Anlegget besto av to bygninger, et våningshus og en uthusbygning.  På dette opptaket er uthuset delvis skjult bak våningshuset og en granhekk. Våningshuset var oppført i halvannen etasje, og hadde en del tidstypiske trekk.  Det hadde blant annet kammer på mønene som endte i fløyer, samt utskårne ornamenter i røstene og på verandaens fotpanel.  Vindusomramminger, hjørner og etasjeskiller var markert med kvit maling. Bygningen hadde arker på taket og glassveranda mot hagen. Uthusbygningen i bakgrunnen var oppført i en etasje. I forgrunnen ser vi et snødekt hageareal der oppstikkende pinner antakelig markerer planter.  I hagen sto en mann med frakk og lue.  Det norske flagg var heist på ei stang ved hushjørnet.  I bakgrunnen ser vi en delvis skogkledd ås.

Dette huset ble antakelig innkjøpt av den statlige skogetaten i forbindelse med at Helgeland skogforvaltning i 1918 ble delt i to embetsdistrikter - Nord-Helgeland og Sør-Helgeland skogforvaltninger.  Forstkandidat Otto Bugge (1881-1955) hadde vært skogforvalter i Helgeland distrikt, og fortsatte som skogforvalter i Sør-Helgeland med dette huset som bolig etter delinga av distriktet.
    Photo: Ukjent / Anno Norsk skogmuseum

"Skogvokterbolig i Mosjøen - Søndre Helgeland. Ved innkjøpet i 1918"

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits