• Skogforvalter Hans B. Bergers bil på skogvoktergarden Snerten i Engerdal i Hedmark.  Fotografiet viser en, toseters kalesjebil (T-Ford) omkranset av fem karer.  Det er nærliggende å anta at mannen med dressjakke, nikkersbukser og hatt (nr. 2 fra høyre) er skogforvalteren sjøl. I bakgrunnen et toetasjes, laftet våningshus med et tilbygg i bordkledd bindingsverk (til høyre i bildeflata).  Da fotografiet ble tatt hadde noen reist to stiger mot det flistekte taket, en foran hovedhusets langvegg, en mot et utbygg i bordkledd bindingsverk, anatkelig et vindfang foran hoveddøra.  Tømmerkjernen hadde ei grunnflate på 65 kvadratmeter og et tredelt grunnplan med stue, kjøkken og kammers. På dette nummeret i samlinga fra den statlige skogetaten er det lagt inn to opptak fra samme sted, tatt i noe ulik vinkel, men med samme motiv.  Ett av dem viser, i tillegg til allerede nevnte motivelementer, en enetasjes bygning med to dører og ett vindu, antakelig et fjøs eller en stall.  Den statlige skogforvaltningen for Hedmark og Akershus fikk bygd et «forsthus» på eiendommen Snerten i 1867.  Bygningen ble første gang rehabilitert 20 år seinere.

Hans B. Berger var skogforvalter i Femund skogforvaltning fra 1918 til 1931, og dette bildet skal ha vært tatt i 1923, sannsynligvis på ei arbeidsreise i det nevnte embetsdistriktet.  Biltettheten i Engerdal var antakelig meget lav på dette tidspunktet, noe som kommer til uttrykk ved at særlig to unggutter til venstre i bildet betrakter kjøretøyet med åpenbar interesse.

Trygve Krogsæter, som hadde sett dette fotografiet på nettstedet Digitalt museum, gav 28. januar 2013 følgende informasjon om bilen på bildet:

«Bilen er en Ford T 1921-22 som senere har fått en forniklet radiatorkappe.  For leverte ikke det som standard før i 1925.  Den tidlige dateringen skyldes at bilen har rett frontrute.  Det ble levert siste år i 1922.  Den har heller ikke sidelykter, noe som forsvant i 1919-20. »

Også Ivar E. Stav har (desember 2014) gitt en liknende tilbakemelding knyttet til bilen:

«Ford modell T 1920-22. Forniklet radiatorkappe som denne har, var ikke standard så tidlig.»
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob Jr. / Anno Norsk skogmuseum

Photo: Ielstrup, Henrik Jacob Jr. / Anno Norsk skogmuseum

Skogforvalter Hans B. Bergers bil på skogvoktergarden Snerten i Engerdal i Hedmark. Fotografiet viser en, toseters kalesjebil (T-Ford) omkranset av fem karer. Det er nærliggende ...

1 comment

• Ford modell T 1920-22. Forniklet radiatorkappe som denne har, var ikke standard så tidlig.