• Interiør fra skogbruksutstillingen i Elverum 1906. Fotografiet er tatt i Elverum middelskoles gymnastikksal, som var utstillingens største innendørsarena.  Her fikk ulike produsenter av skogbruksmateriell stille ut varer på bordrekker og i en glassdekt kassemonter. På veggen i bakgrunnen er det montert kjerrehjul av ulike dimensjoner. Taket er prydet med norske flagg, innrammet dikt (jfr. SJF. 13424) og girlandere.

Utstillingsmediet ble meget populært på andre halvdel av 1800-tallet. Det ble arrangert store verdensutstillinger, der ulike nasjoner forsøkte å eksponere sin modernitet, og det ble arrangert temautstillinger for ymse fagområder. Skogbruk hadde vært et bitema under flere landbruksutstillinger i Norge, men Elverumsutstillingen i 1906 skal ha vært den første i Norge som hadde hovedfokus på denne næringa. En kort omtale av denne begivenheten finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Ielstrup, Henrik Jacob / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra skogbruksutstillingen i Elverum 1906. Fotografiet er tatt i Elverum middelskoles gymnastikksal, som var utstillingens største innendørsarena. Her fikk ulike produsent...