• Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen.  Fotografiet er tatt i smierommet mot essa, som har to arbeidsplasser for smeder.  Begge er oppfyrt, og flammene står opp.  Utvendig har ildstedet sementerte overflater, men vangen bak ildstedene (mot yttervegg) er av upusset teglsteinsmur.  Den overliggende hetta som samler røyk og varme fra ildstedene og fører den opp i pipa, er også sementpusset, og den smalner noe mot taket.  Hetta er forlenget med jernplateskjermer i nederkant.  Ved venstre bildekant ses en kjelke (reist på høykant) som ble brukt når smedene skulle til eller fra jernbanestasjonen med varer vinterstid.  Ved siden av henger ei tredelt hylle med maler til ymse merkeøkser.  Ved siden av den igjen ses døråpningen og en arbeidsbenk under det jerninnfattete vinduet mot Rådhusgata.  Under vinduet står en arbeidsbenk, der det er utlagt en del porodukter og redskaper fra smia. Om lag midt på bildeflata ses ambolten (i forgrunnen) og en stolpe, som også er forankringspunkt for en fjærhammer med elektrisk motor, et redskap som ble brukt av den smeden som arbeidet ved ildstedet i bakgrunnen.

Knudsen-smia har huset en familiebedrift som produserte merkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), blinkeøkser, hoggøkser og fløterhaker i Mjøndalen gjennom tre generasjoner i perioden fra 1896 til 1980.  Den gjenlevende smeden, Oddbjørn, begynte i lære hos faren Odmund (f. 1900) i slutten av 1940-åra, og hadde fulltidsjobb i smia fram til 1963-64.  Deretter hjalp han faren, som holdt virksomheten gående til 1980, når han hadde ledig tid.  Oddbjørn har restaurert smia, og som pensjonist driver han formidling av håndverkstradisjoner sammen med assistenten John Lystad.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen. Fotografiet er tatt i smierommet mot essa, som har to arbeidsplasser for smeder. Begge er oppfyrt, og flammene står opp. Utvendig har ilds...