• Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen.  Fotografiet er tatt i verkstedrommet, der smedene slipte og bearbeidet produkter fra smierommet ved siden av.  Det viser to smergelskiver som er montert på stolper, som er ført ned i golvet og i tillegg hadde forankring i murveggen mot Rådhusgata.  Skivene ble mye brukt, og på golvet under dem ble det gjerne digre hauger med slagg fra skivene og arbeidsstykkene som var slipt.  Disse haugene ble hogd istykker og fjernet om lag en gang i året.

Knudsen-smia har huset en familiebedrift som produserte merkeøkser, strafføkser (avkortingsøkser), blinkeøkser, hoggøkser og fløterhaker i Mjøndalen gjennom tre generasjoner i perioden fra 1896 til 1980.  Den gjenlevende smeden, Oddbjørn, begynte i lære hos faren Odmund (f. 1900) i slutten av 1940-åra, og hadde fulltidsjobb i smia fram til 1963-64.  Deretter hjalp han faren, som holdt virksomheten gående til 1980, når han hadde ledig tid.  Oddbjørn har restaurert smia, og som pensjonist driver han formidling av håndverkstradisjoner sammen med assistenten John Lystad.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Knudsen-smia i Mjøndalen. Fotografiet er tatt i verkstedrommet, der smedene slipte og bearbeidet produkter fra smierommet ved siden av. Det viser to smergelskiver so...