• Interiør fra transmisjonsrommet i A/S Buskerud Papirfabrikk på Åssida i Drammen (den gang i Lier kommune).  Fotografiet viser roterende reimskiver, montert i "graver" i govlvet.  Dette er fabrikkens hjerte i den forstand at herfra gikk det ut drivreimer til en stor del av de maskinene som var nødvendige i papirproduksjonen.  Det er rimelig å tro at transmisjonsrommet befant seg vegg i vegg med maskinsalen, jfr. SJF-F. 000588.

Den såkalte "variable" delen av papirmaskinen, men vire, presser, tørkeparti, maskinglitt og opprullingsapparat, måtte ha en nøyaktig innstilt innbyrdes driftshastighet, slik at den våte og skjøre papirbanen skulle kunne løpe gjennom maskinen uten brudd.  Driftshastigheten i hvert eneste ledd i denne maskinen måtte derfor kunne finjusteres i forhold til foregående og etterfølgende komponenter.  Samtidig måtte hele maskines hastighet kunne innstilles, avhengig av produksjonsmessige ambisjoner og papirkvaliteter.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"1928 Transmission"