• Skisse som antyder sagmønster ved felling av tre med motorsag.  Her antydes det at en først lager et felleskår.  Deretter forankres sagas "gripere" ved siden av skåret, mens sverdet føres fra en vinkel som i begynnelsen er bortimot vinkelrett på skåret, til slutt tilnærmet parallell med det.

Denne figuren er fra en bildeserie Landbruksdepartementets film- og bildekontor produserte i 1955, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Seriene ble laget av sjefsinstruktør Ragnar Broch og fotograf Lasse Thorset.  Med bildene lysbildene fulgte det et teksthefte, der denne figuren er kommentert slik:

"Felling med motorsag
Gjelder det felling med motorsag, kan en også med fordel benytte en bendemetode.  Det gjelder da å finne et forankringssted for saga på nærmeste side av treet.  Noen motorsager er forsynt med gripere til det bruk - de som ikke har griper må forankres ved fast grep på indre hånd.

Skjæringen begynner på nærmeste side med sverdet pekende bakover fra felleskår - og bendes etterhvert så sverdet ved sluttposisjon går parallelt med felleskår.  Ved bendingen kan en med stor letthet benytte benmusklene. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Skisse som antyder sagmønster ved felling av tre med motorsag. Her antydes det at en først lager et felleskår. Deretter forankres sagas "gripere" ved siden av skåret, mens sverde...