• Transport av dyrefôr (høy eller mose [reinlav]) med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig.  En mann med vindjakke, votter og sixpencelue kjører traktoren mens en annen mann står ved siden av lasset, delvfis skjult bak et par busker.  Føreren var Konrad Bentzen, mens broren og kompanjongen Birger Bentzen var ledsager og løskar.  Lasset er omtrent jevnhøyt med den nevnte løskaren, samtidig som det også er svært langt og bredt i forhold til hva en kunne regne med å få med på et hestelass.  I bakgrunnen ses et bordkledd enetasjes hus med forholdsvis bratt saltak, antakelig ei slags løe.

Konrad Bentzsen, som sendte dette fotografiet til Norsk Skogmuseum, drev maskinstasjon sammen med brødrene sine, Birger og Bernt.  Den avbildete beltetraktoren ble brukt til tømmerkjøring vinterstid, ofte med Direktoratet for statens skogers lokale forvaltning som oppdragsgivere.  Sommerstid viste den seg vel tung, noe som blant annet innebar at det var stor fare for at den skulle sette seg fast i myrer.  På denne årstida ble traktoren i stedet en del brukt i forbindelse med rydding av nytt åkerland for grasproduksjon, både hjemme hos Konrad Bentzen og på en del nabobruk.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Transport av dyrefôr (høy eller mose [reinlav]) med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig. En mann med vindjakke, votter og sixpencelue kjører trakto...