• Skrånende terreng, der det tydeligvis er utført ryddingsarbeid i forbindelse med skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936.  På bakken skimter vi et par trestammer omgitt av furugreiner.  Til høyre i bildeflata, et godt stykke fra fotografen, står to karer i lyse skjorter og betrakter feltet.  Baksida av fotografiet har følgende påskrift, utført med blyant: "Plantefeltet ryddes.  Skogplanteskolen.  Nedstrand 4/9-36".  Rekruttene ryddet cirka 40 dekar på denne måten, og det var hovedsakelig einer- og lauvkratt som ble fjernet.  Det ble lagt vekt på at mest mulig skulle dras fram til kjøreveg, der det kunne hentes med sikte på nyttiggjøring.  På de ryddete 40 dekarene ble det plantet 18 000 granplanter og 2 000 planter av japansk lerk.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Skrånende terreng, der det tydeligvis er utført ryddingsarbeid i forbindelse med skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936. På bakken skimt...