• Fra provisorisk klengingsanlegg for skogfrøproduksjon ved sagbruket på Østerå i Tvedestrand i Aust-Agder.  Fotografiet er tatt i saghuset.  Der var det reist et slags stillas hvor kongler som hadde vært tørket i sekker ble tromlet slik at en fikk skilt unna frøet.  Øverst, oppunder taket, ser vi en mann med nikkersbukser som sto på en platting og tømte konglesekker på et skråplan, som ledet mot overenden av en skråttliggende nettingtrommel.  En annen kar (som vi ikke ser på dette bildet, men på SJF-F. 003024 – SJF-F. 003026) sto på en platting ved den høyestliggende enden av trommelen og dreide på ei sveiv som fikk den til å rotere.  Triangulære lekter inni den nettingbetrukne trommelen fikk konglene til å hoppe og sprette, slik at gjenværende frø falt ut mellom de sprikende kongleskjellene og ned mot et underliggende skråplan.  På dette fotografiet ser vi enden av trommelen, der tomkonglene falt ned i en diger haug på golvet. På en platting under mannen som tømte konglesekkene lå en liten stabel av sekker, som antakelig skulle løftes opp ytterligere en avsats, mot han som tømte sekkene.

1935 var et dårlig frøår for gran, men et uvanlig godt frøår for furu på Sørlandet.  Skogfunksjonærene og Skogselskapets tillitsmenn i Aust-Agder mobiliserte til sankning med den følge at det kom inn hele 514 hektoliter med furukongler.  For å holde ulike provenienser fra hverandre ble konglene fra kystskogen (under 200 meter over havet) samlet i grønne sekker, mens innlandskonglene (200-400 meter over havet) kom i røde sekker og konglene fra fjellskogen i gule sekker.  Ettersom klenganlegget til Mons Klingenberg Fuhr ved Grimstad gartneri, som hadde vært brukt i 1920-åra, ikke lenger var i operativ stand, ble konglene sendt til sagbruket på Østerå ved Tvedestrand, der trelasttørka ble brukt som klengrom. Prosessen gav et utbytte på 338 kilo godt furufrø, som ble kjørt gjennom frørenseverket ved Grimstad gartneri før det ble lagret hermetisk i gjenloddete blikkbokser.  Dette var antakelig første og siste gang det ble produsert skogfrø ved Østerå-bruket.  I 1935 ble det nemlig bygd et nytt klenganlegg ved Grimstad gartneri.
    Photo: Brøndelsbo, Haakon Hals / Anno Norsk skogmuseum

Fra provisorisk klengingsanlegg for skogfrøproduksjon ved sagbruket på Østerå i Tvedestrand i Aust-Agder. Fotografiet er tatt i saghuset. Der var det reist et slags stillas hvor ...