• Rensemaskin i Skogfrøverkets lokale i Birkebeinervegen 11 på Martodden nord for Hamar sentrum.  Maskinen er levert av det tyske selskapet Petkus, som lenge har vært en storleverandør av frørensemaskiner.  Maskinens hoveddel er rektangulær, og for en stor del innkapslet av stålplater.  Det frøet som skal renses helles i en beholder øverst på den bakre tverrenden.  Derfra drysses det – stimulert av rystelser i maskinen – ned på et underliggende finmasket nett, hvor de minste ureinhetene faller ned i en metalldunk med et kvadratisk, traktformet toppstykke.  Denne dunken står rett og slett på golvet.  Fra det finmaskete nettet under frøbeholderen triller frøet ned på ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen setter såldet i et skakende bevegelsesmønster.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  Også her rystes frøet innover i maskinen, mot en tverrende der det ledes over i en cirka halvannen meter lang trommel med diameter på cirka en halv meter.  Innvendig har trommelen ei overflate med tettsittende, skålformete forsenkninger, som frøet legger seg i.  Når trommelen roteres løftes det så opp, men hastigheten er såpass moderat at idet skålene i trommelveggen blir stående opp-ned, faller frøet ut og ned i ei stålrenne som går sentralt i trommelen.  Renna skråner svakt mot munningen av trommelen, og den settes i en rystebevegelse av ei lang stålfjær på undersida av trommelstativet.  På denne måten drysses ferdigrenset frø ut av maskinen og ned i et av de to digre aluminiumskarene som er plassert på golvet under enden av frørenna.  Ureinheter som hadde blitt med frøet gjennom maskinens hoveddel og inn i den nevnte trommelen, samles opp i en slags mansjett ytterst på trommelen.  Derfra kastes det ned på et stålbrett over utløpsrenna.  En del vekksortert materiale samles også opp i sekker på ei av hovedmaskinens langsider.  Her kommer det barnåler, stilker og tomfrø.  Bak maskinen står operatør Frode Murud foran ei søyle der det er montert brytere for igangsetting og stansing av materiellet.  Murud er kledd i kjeledress og har øreklokker med innebygd radio på hodet, det siste for å slippe den monotone duren fra maskineriet.  Til venstre for Murud ser vi ei vindeltrapp ned mot 1. etasje.  Til høyre for ham, bak den lysegrønne rensemaskinen, ser vi en gullakkert grovrensemaskin.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Rensemaskin i Skogfrøverkets lokale i Birkebeinervegen 11 på Martodden nord for Hamar sentrum. Maskinen er levert av det tyske selskapet Petkus, som lenge har vært en storleverand...