• Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar fyller et frøparti opp i inntaksskuffen på den rensemaskinen som brukes til å fjerne de siste ureinhetene fra ferdig avvinget frø.  Frøet føres inn i rensemaskinen fra en aluminiumsbeholder med to handtak, som operatøren løfter omtrent i hodehøyde før han kan få tømt den.  Fra inntaksskuffen drysses frøet – stimulert av rystelser i maskinen – ned på et underliggende finmasket nett, hvor de minste ureinhetene faller ned i en metalldunk med et kvadratisk, traktformet toppstykke.  Fra det finmaskete nettet under frøbeholderen triller frø og andre gjenværende partikler ned på ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen får såldet til å skakes.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  Også her rystes frøet innover i maskinen, mot en tverrende der det ledes over i en cirka halvannen meter lang trommel med diameter på cirka en halv meter.  Innvendig har trommelen ei overflate med tettsittende, skålformete forsenkninger, som frøet legger seg i.  Når trommelen roteres løftes det så opp, men hastigheten er såpass moderat at idet skålene i trommelveggen blir stående opp-ned, faller frøet ut og ned i ei stålrenne som går sentralt i trommelen.  Renna skråner svakt mot munningen av trommelen, og den settes i en rystebevegelse av ei lang stålfjær på undersida av trommelstativet.  På denne måten drysses ferdigrenset frø ut av maskinen og ned i et digert aluminiumskar som er plassert under enden av frørenna.  Renseriet i frøverksbygningens andre etasje var og er utstyrt slik at manuell mating av rensemaskinen, som dette bildet viser, skulle være overflødig.  Rommet inneholder nemlig tre maskiner: Først en grovrensemaskin, som fjernet kongleskjell og annet rusk, derfra ble materialet blåst videre gjennom metallrør til en børsteavvingingsmaskin, og derfra igjen videre til den beskrevne finrensemaskinen.  Cirka fem år før dette fotografiet ble tatt innså Skogfrøverkets fagfolk at børsteavvingingsmaskinen påførte frøet mekaniske skader, som reduserte spireprosenten.  Derfor innførte de våtavvinging i et tilstøtende rom, også for det relativt robuste granfrøet.  Dermed måtte frøhamsen bæres fra grovrensemaskinen til våtavvingingstromlene, og derfra ble det avvingete frøet båret tilbake til maskinen på dette fotografiet.  Det ble noe mer manuelt arbeid, men bedret frøkvalitet kompenserte for dette.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar fyller et frøparti opp i inntaksskuffen på den rensemaskinen som brukes til å fjerne de siste ureinhetene fra ferdig avvinget frø. Frøet før...