• Detalj fra maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til rensing av avvinget frø, før det kan tappes på lufttette plastkanner og legges på fryselager.  Fotografiet er tatt mot såldpartiet.  Det materialet som skal renses tømmes i en beholder eller skuff bakerst og øverst på maskinen.  Derfra drysses det gradvis ned på ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen får såldet til å skakes.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  En del av det vekksorterte materialet samles opp i fire sekker på ei av hovedmaskinens langsider.  I nedre del av denne bildeflata ser vi tre av de fire sekkeuttakene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Detalj fra maskinen Skogfrøverket på Hamar bruker til rensing av avvinget frø, før det kan tappes på lufttette plastkanner og legges på fryselager. Fotografiet er tatt mot såldpar...