• Opptak av såkalte ”2/2 barrotplanter” i Stiklestad planteskole våren 1971.  Dette dreide seg om planter som først hadde stått to år i tett stilling i såsenger, for deretter å bli tatt opp og omplantet (”omskolet” ble det sagt i planteskolekretser) i priklesenger før de var store nok for opptak og salg.  I 1958 ble det kjøpt inn en planteløfter, et skjær som ble ført ned i bakken (under plantenes rotsone) og trukket langsmed plantesengene med bakenforliggende, vibrerende spiler, som løsnet planterøttene fra jorda.  Dermed kunne planteskolearbeiderne plukke dem opp og samle dem i bunter – 50 planter i hver bunt.  Samtidig med buntinga skulle plantematerialet sorteres – minst fem prosent av plantene skulle ifølge reglene vrakes, uansett plantekvalitet.  Planter som hadde tydelige rotskader eller som hadde vindsvidd bar ble automatisk sortert vekk.  Det gjorde også de laveste plantene.  Hver bunt skulle for øvrig ha et kontrollnummer, slik at det skulle være mulig å spore hvem som hadde gjort dårlig arbeid dersom det viste seg at buntene inneholdt planter som absolutt ikke burde vært med blant det som skulle selges.  Etter at planteløfteren kom, ble opptak, sortering og bunting av skogplanter i mange planteskoler, som her på Stiklestad.  Mange greide å pakke 12 000 – 15 000 planter i løpet av en arbeidsdag.  Arbeiderne fikk sine tilmålte arbeidsfelter, noe vi aner på dette bildet, hvor vi ser stikker ved plantesenga bak den det ble tatt opp planter fra.  Planteskolearbeideren på fotografiet sto bøyd med blikket vendt mot planter hun holdt i hendene, og ettersom sola sto høyt på himmelen, falt ansiktet hennes i skyggen.  Kvinna på bildet skal ha vært Signe Musum.
    Photo: Kjeldset, Georg [Martin] / Anno Norsk skogmuseum

Opptak av såkalte ”2/2 barrotplanter” i Stiklestad planteskole våren 1971. Dette dreide seg om planter som først hadde stått to år i tett stilling i såsenger, for deretter å bli t...