• I-registrert lastebil med rektangulær vanntank, lagd av klinknaglete jernplater, på lasteplanet.  Bilen sto parkert i vegkanten på en veg med grusdekke.  Fotografiet er tatt bakfra.  Sjåføren hadde åpnet baklemmen og lagt ut en ledning som førte fra ei kran bakerst og nederst på tanken.  Slangen later til å ha vært støttet opp av et bord, slik at vannet skulle flyte fritt mot et tappested nedenfor, til venstre for bilen og vegen.  Dette vannet skulle til Rore skogplanteskole ved Grimstad i Aust-Agsder (jfr. SJF-F. 003776 – SJF-F. 003777), der den sandholdige jordvegen var svært tørkesvak.  Tilkjøring av vann på denne måten var et arbeidskrevende tiltak, som skulle redusere avdøinga i plantesengene.  Ledelsen ved planteskolen forsøkte også å skaffe mer muldholdig masse som ble pløyd ned på produksjonsarealene, i håp om at dette skulle redusere problemet.  Likevel greide en ikke å løse tørkeproblemene på en tilfredsstillende måte, og derfor vedtok styret i Aust-Agder skogselskap våren 1940 å avvikle planteskoledriften her.  Tre år seinere ble siste planteopptak foretatt.

Den samme lastebilen er også avbildet på SJF-F.003774.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

I-registrert lastebil med rektangulær vanntank, lagd av klinknaglete jernplater, på lasteplanet. Bilen sto parkert i vegkanten på en veg med grusdekke. Fotografiet er tatt bakfra...

2 comments

• Tror ikke det er F registrert lastebil, men I og det som ser ut som F er litt møkk og bindestreken. Tviler på at en lastebil kom fra Buskerud og vannet ved Rore. Og I skilter var det jo i Grimstad før.
  • Dette er I-7248, en Chevrolet lastebil, samme som er avbildet på SJF.003774