• Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66.  Dette er et eksteriørbilde, tatt fra en snødekt veg gjennom industriområdet.  Den nye, rektangulære fabrikkhallen, som ble støpt i armert betong, var fortsatt dekt av forskalinger og stillaser.  Bakenfor nybygget ser vi kranbanen.  Den besto av to parallelle søylerekker med horisontale baner på toppen, alt utført i armert betong.  Mellom disse banene ble det montert ei kraftig stålbru med ei kran som kunne beveges sidevegs mellom fløtingsvassdraget (som befant seg bak bygningsrekka til høyre i bildet) og vegen dette fotografiet er tatt fra, hvor det ble levert tømmer på lastebillass.  Mellom disse ytterpunktene, ved en av fabrikkhallens gavlvegger, lå nedleggsbordet, som var inntakspunktet for tømmerråstoff til renseriet og hoggeriet.  I bakgrunnen skimtes også en del annen industriell bebyggelse.  I forgrunnen, langs den nevnte vegen, lå det en del materialer, antakelig fra forskalingene som ble brukt under støpearbeidet.
    Photo: Stenstadvolden, / Anno Norsk skogmuseum

Fra bygginga av nytt renseri og hoggeri med tilhørende kranbane ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66. Dette er et eksteriørbilde, tatt fra en snødekt veg gjennom industriområde...