• Fra tømmeropptaksplassen ved Kåsa, på vestsida av vassdraget mellom Strengen og Hogga, øverst i Bandak-Norsjø-kanalen (Nome kommune i Telemark).  Her trengte Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening en opptaksplass for virke som hadde vært slept i «klubber» (bunter) over Vestvannene (Bandak, Kviteseidvatn og Flåvatn i Vest-Telemark) for å kjøre det med lastebil til Norsjø eller eventuelt helt fram til industrien i Skien, i første omgang mens det ble utført vedlikeholdsarbeid på de nedenforliggende sluseanleggene og bygd ny kraftverksdam ved Hogga.  Et av problemene var å finne et sted langs den smale bilvegen oppover langs kanalen der det var plass nok til å lesse opp tømmer på lastebiler uten at arbeidet var til sjenanse eller et faremoment for annen trafikk.  Dette ble gjort ved å slå ned en pålestøttet skjerm mot vassdraget og fylle opp med drenerende masser bak, mot vegen, noe vi ser på dette fotografiet.  Mye av den øvrige biltrafikken ble flyttet til en trasé som gikk over Storemoen lengre vest.  Opptaksplassen ble ferdigstilt i 1979, og den hadde da kostet 415 970 kroner.  Ute i vatnet ble det reist to par krantårn i stål (bare ett ses på dette fotografiet) med en horisontal bom med to kjettingtromler på toppen.  Kjettinger fra disse tromlene ble hektet til pålene ved bryggekanten og senket slik at de lå undern vannspeilet mellom tårnene og brygga.  Deretter kunne man lede en tømmerbunt (et lastebillass) inn i dette vannbassenget, for så å stramme opp kjettingene slik at tømmeret lå støtt på dette underlaget.  Deretter kunne vaierbindene rundt buntene løsnes, og virket kunne hentes inn på lastebilene ved hjelp av kranene på disse kjøretøyene.  En kraftig stålbjelke med et par tunge lodd sørget for at kjettingene mellom tårnene i elva og bryggekanten hele tida var stramme, slik at tømmeret lå stabilt på dette underlaget inntil det var berget inn på land.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra tømmeropptaksplassen ved Kåsa, på vestsida av vassdraget mellom Strengen og Hogga, øverst i Bandak-Norsjø-kanalen (Nome kommune i Telemark). Her trengte Skiensvassdragets Fell...