• Nylig markberedt areal like vest for Hellebekkoia i Sormerudskogen, lengst sør i Elverum.  Her var det et areal hvor stormen "Dagmar" ved juletider i 2011 feide over ende nesten all stående skog.  De vindfelte trærne ble kappet, kvistet og framkjørt påfølgende vinter.  Markberedning ble utført om lag halvannet år etter hendelsen, ved hjelp av en rammestyrt traktor med to bakmonterte aggregater, digre stålskiver med kraftige tenner langs ytterkantene.  Når traktoren kjøres framover og hjulene roteres kastes markvegetasjon og humusjord til side.  Maskinen etterlater seg dermed striper av vegetasjonsfri mineraljord, som er god grobunn for fra som faller fra gjenstående trær.  Bildet viser hvordan man har tatt vare på noen furuer som overlevde stormen, nettopp med sikte på å bruke dem som frøtrær.

Mer om driftsopplegget denne markberedningen var en del av finnes under fanen «Opplysninger».
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Nylig markberedt areal like vest for Hellebekkoia i Sormerudskogen, lengst sør i Elverum. Her var det et areal hvor stormen "Dagmar" ved juletider i 2011 feide over ende nesten al...