• Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune.  Dette koieanlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord for elva Sorma. Bygningskomplekset består av fire enheter: Koie, vedskur, stall- og redskapshus og utedo. Dette fotografiet viser de to førstnevnte.  Koia er oppført i laftetømmer på ei rektangulær betongsåle. Grunnflata er åpå 41 kvadratmeter. Veggtømmeret er brunbeiset, men endene på novene og takåsene, samt vindskiene er kvitmalte.  Døra på gavlveggen mot skogsbilvegen er rødmalt.  Denne fargen har også trelemmene som skjermet vinduene da dette fotografiet ble tatt. Det bratte saltaket er tekket med bølgeblikk. Over takflata er det to sylindriske blikkhatter. Vedskuret er oppført i bordkledd bindingsverk, som er overflatebehandlet på samme måte som koia. Denne bygningen har pulttak.  Bak vedskuret står en plattform for bruk under posteringsjakt. Dette anlegget kan se ut til å være bygd omkring 1950, som innkvarteringssted for skogsarbeidere vinterstid. Nå brukes Hellebekkoia som overnattingssted under jakt.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Hellebekkoia i Sormerudskogen lengst sør i Elverum kommune. Dette koieanlegget ligger langs en skogsbilveg som tar av fra riksveg 2 og går østover, like nord for elva Sorma. Bygni...