• Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) på Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane.  Fotografiet er tatt fra oversida av bygningen, med Jølstervatnet (Jølstravatnet) i bakgrunnen.  Naustet er en umalt, bordkledd stavkonstruksjon med torvtekt sperretak.  Gavlveggen som vender mot fotografen er bordkledd opp til beiten, men åpen i røstet.  Gjennom denne åpningen skimter vi materialer som ble lagret her, både skrårne bjelker og rundvirke i hersestaurformat.  På taket vokste det en god del lauvtrær da fotografiet ble tatt, noe som vel tyder på at det var ei stund siden taket ble lagt om da dette fotografiet ble tatt i 1967.  I bakgrunnen, på motsatt side av Jølstervatnet skimtes fjell (Gravsfjellet [851 m. o. h. ] og Tindefjellet [1083 m. o. h. ]) med snøstriper på toppen, til tross for at fotografiet åpenbart er tatt i sommersesongen.

Jølsternaustet er 790 centimeter langt og 456 centimeter bredt og har følgelig ei grunnflate på 36 kvadratmeter.  På gavlen mot vassdraget er rafthøyden 217 og mønehøyden 365 centimeter.  På den bakre eller vestre gavlen er rafthøyden 125 og mønehøyden 258 centimeter.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

Naustet til Nikolai J. Gjesdal (1889-1973) på Vassenden i Jølster i Sunnfjord i Sogn og Fjordane. Fotografiet er tatt fra oversida av bygningen, med Jølstervatnet (Jølstravatnet) ...