Glennetangen lense ble bygd etter et vedtak som ble gjort av styret i det nyetablerte Glomma fellesfløtingsforening i 1936, like etter sammenslutningen av Christiania Tømmerdirekti ...
Glennetangen lense ble bygd etter et vedtak som ble gjort av styret i det nyetablerte Glomma fellesfløtingsforening i 1936, like etter sammenslutningen av Christiania Tømmerdirektion og Fredrikstad Tømmerdirektion. Vedtaket ble gjort fordi ledelsen i den nye organisasjonen var smertelig klar over at effektiviteten ved Nes lense, som hadde vært i drift siden 1908, og som lå noen kilometer høyere oppe i elva, aldri kunne bli helt optimal. Ved Nes var det problemer med strøm, og i perioder også med vind. Reguleringstiltakene som fulgte stadig flere kraftverksdammer i nedre Glomma førte dessuten til at fløtingsarbeidet i denne delen av Glomma måtte forseres i perioder da kraftverkene så seg råd til å slippe mye vann forbi dammene, noe som skapte kapasitetsproblemer ved Nes-lensa. Undersøkelser hadde vist at både strøm- og vindforhold var bedre på strekningen Glennetangen – Finnskott. Flyttinga av et slikt stort lenseanlegg var imidlertid en kostbar affære, som tømmerkjøperne ikke torde gi seg i kast med før de to gamle fellesfløtingsforeningene i vassdraget var slått sammen til én. Vedtaket om å bygge et nyanlegg ble altså gjort i 1936. Arbeidet med å bygge den nye lensa ved Glennetangen begynte året etter, og anlegget sto ferdig til bruk i 1938. Glennetangen lense gjennomgikk en større ombygging tidlig i 1960-åra, og var i bruk inntil fløtinga i vassdraget ble avviklet i midten av 1980-åra. Mot slutten var Borregaard fabrikker den eneste bedriften som fikk tømmer via vassdraget, så da ble det mindre sorteringsarbeid, men naturligvis mye sopping (bunting) med sikte på tømmersleping i det østre elveløpet. Lenseanlegget på Glennetangen fikk ei kraftig oppsamlings- eller beholdningslense, som startet ved Lystadtangen i Skiptvet på vestsida og ved Finnskott i Rakkestad på østsida. Nederst i beholdningslensa ble tømmeret sluppet inn i sorteringslensa gjennom to såkalte «søkker». Nedenfor ble det fordelt på fem avdelinger, som endte i hver sin mosemaskin. På vegen mot disse maskinene ble tømmeret sortert etter påslåtte øksemerker i «lommer». Når disse var fulle, ble virke fra samme lomme (med samme merke) ble sluppet samlet ned til mosing (bunting). Før ombygginga tidlig i 1960-åra var sorteringsanlegget om lag 2 000 meter langt og hadde 120 båser. Etterpå ble anlegget forkortet til cirka 1 100 meter og antallet båser ble redusert til 42 samtidig som antall mosemaskiner ble redusert til 4. Nye vaiertrekk som førte tømmeret raskere gjennom kanalene ned mot mosemaskinene gjorde at de ble bedre utnyttet enn tidligere. Disse endringene gjorde det mulig å redusere arbeidsstokken ved anlegget betraktelig uten at det gikk ut over «ekspedisjonshastigheten» ved anlegget. Den nye teknologien som ble innført ble drevet av elektromotorer, så forbruket av elektrisk energi ved Glennetangen lense økte betraktelig etter ombygginga. Besparelsene på lønnsbudsjettene var imidlertid langt større enn påslagene på strømregningene. Kostnadene knyttet til ombyggingsarbeidene i første halvdel av 1960-åra ble inntjent i løpet av tre driftssesonger. Moderniseringsprosjektet speilte både strukturelle endringer i tømmermarkedet (færre, men større bedrifter kjøpte tømmeret) og i den tilgjengelige teknologien. Lenseanlegget ved Glennetangen var i drift inntil Glomma-fløtinga ble avviklet etter 1985-sesongen. De siste åra var det bare Borregaard i Sarpsborg som fikk fløtet tømmer i vassdraget.
SubjectTre fløtingsfunsjonærer oppstilt på ei av bruene ved mosemaskinene på Glennetangen lense i Skiptvet/Varteig, der tømmeret i nedre del av Glomma ble sortert og buntet, før det ble slept videre i Glommas østre eller vestre løp. Helt til venstre står Johannes Skjørten, som var lensebestyrer ved Glennetangen lense. Da fotografiet ble tatt var han iført kvit skjorte og uknappet dressjakke. Både jakka og slipset var preget av at det må ha vært forholdsvis kraftig vind da fotografiet ble tatt. Skyggelua han hadde på hodet lot likevel til å sitte godt. Mannen som står i midten skal ifølge undertekst under fotografiet i Glomma fellesfløtingsforenings album nr. 63 ha hett Holmström, rimeligvis en svensk kollega som var på besøk. Dette var en forholdsvis kort, kraftig kar med svarte bukser og kvit skjorte. Helt til høyre står Harald Jerven. Han ble ansatt som fløtingsinspektør i nedre Glomma i 1919, og fra 1934 ble han administrerende direktør i Fredrikstad Tømmerdirektion. Da denne organisasjonen et par år seinere ble fusjonert med Christiania Tømmerdirektion til Glomma fellesfløtingsforening ble Jerven nestleder, inntil han det året dette fotografiet ble tatt ble administrerende direktør i den fusjonerte organisasjonen. Jerven døde imidlertid alt i 1950. Da dette fotografiet ble tatt var han iført grådress og sto med hendene i bukselommene, med hodet skrått vendt mot fotografen.
Title«Skjørten, Holmström, Harald 27/7 48» (Innskrift under kopi av fotografiet i Glomma fellesfløtingsforenings album nr. 63)
Da fløtinga i Glomma ble avviklet i 1985 ble det ordnet slik at fellesfløtingsforeningens arkivsaker ble overlatt til Riksarkivet, som valgte å fortsette å oppbevare dem i det eksisterende arkivrommet ved Fellesfløtingsforeningens kontor på Fetsund. Amanuensis Øivind Vestheim fra Norsk Skogbruksmuseum veiledet lokale prosjektansatte, som startet ordning av materialet. Den daglige forvaltningen av arkivene er seinere overtatt av medarbeidere fra museet som ble etablert på Fetsund lenser i 1990. Fotosamlinga fra Glomma fellesfløtingsforening ble overført til daværende Norsk Skogbruksmuseum i Elverum. Materialet består av 72 album. Motivene er fra hele Glommavassdraget, samt fra ymse ekskursjonsreiser fløtingsfunksjonærene deltok i langs andre vassdrag. Museumsfotograf OT Ljøstad har reprodusert de fleste av opptakene i dette materialet og skrevet negativnummere i albumene han har utført repro fra. Det finnes også originalnegativer til en del av motivene. Disse skal være merket og ordnet i mapper etter at de kom til museet.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».