• Nord-Norge-bussen - en buss fra Polarbil Y-2100 - ved Lakselv gjestgiveri
    Photo: Presterud, Trond / Norsk Jernbanemuseum

Nord-Norge-bussen - en buss fra Polarbil Y-2100 - ved Lakselv gjestgiveri

2 comments

• A/S Polarbil var et rutebilselskap med hovedkontor i Vadsø, og med ruter i Øst-Finnmark. Selskapet ble startet i 1920 og vokste mye gjennom årene. Etter krigen ønsket Finnmark fylke å samle kollektivtrafikken i Finnmark i sitt egen ruteselskap, Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap (FFR). A/S Polarbil fikk ikke fornyet sine konsesjoner da de skulle fornyes midt på 1970-tallet. Selskapets virksomhet ble overtatt av FFR fra 1. januar 1976. Overtakelsen omfattet også 36 ansatte og bilmateriell på 37 enheter.
  • Lakselv Gjestgiveri var overnattingssted for passasjerene på Nord-Norge-Bussen. Nord-Norge-Bussen brukte fire dagsetapper på turen gjennom Nordland, Troms og Finnmark. I Lakselv møttes bussene fra Sørkjosen og Kirkenes hver kveld i sommersesongen. Neste dag returnerte bussene, og gjennomgangsreisende byttet da buss.