• Brettingsvollen, Sollia, Stor-Elvdal, Hedmark. Ku- og gjeitefjøs til sommerbruk.
    Photo: Vreim, Halvor / Norsk Folkemuseum

1 comment

• Dette er Sør-Nesset ved Atnsjøen, Sollia. (ikke Bretningsvollen) Sør-Nesset har en helt spesiell historie og eies ved årsslutt 2013 av Det Norske Vitenskapsakademi. Fjellgården var blitt kjøpt ca 1870 av professorene Cato Maxmillian Guldberg og hans barnløse døtre skjenket gården som gave til vitenskapsakademiet. Se Bjørn Brænds trebinds serie "Sollia", et bokverk som i kvalitet og omfang går langt videre og bredre enn hva man finner i vanlige bygdebøker.