• Skolestue, muligens på Dal gd., Ullensaker, ca. 1885. Skolelæreren med elever poserer foran inngangen. Det er ikke klart om skolen sto på gården eller et sted i bygda.
Fra serie fotografert av kammerherre Fredrik Emil Faye (1844-1903), Dal  gård., Ullensaker.
    Photo: Faye, Fredrik Emil / Norsk Folkemuseum
    Photo: Faye, Fredrik Emil / Norsk Folkemuseum

Skolestue, muligens på Dal gd., Ullensaker, ca. 1885. Skolelæreren med elever poserer foran inngangen. Det er ikke klart om skolen sto på gården eller et sted i bygda. Fra serie fo...

1 comment

• Skolestua sto på det stedet som ble kaldt skolejordet. Skolejordet lå nedenfor husmannsplassen Baskop som lå under Dal gård i Fayes tid. I min barndom på 60 tallet sto det en stor Syria i kanten på det jordet. Skolen var den første skolen i det som i dag er Mogreina skolekrets i Ullensaker. Skolebygningen ble etter nedleggelsen flyttet til Sætregreina i Ullensaker og står i dag som hovedbygning på gården til dagens bruker David Johansen.