• Ølkrus. stentøy og sølvlokk  gården Ørnes, Meløy, Nordland.
Kruset: H: 14,8 cm, diam: 12. Høyt, svart profilert sokkelparti med gullrenner. Dekorert med 11 dansende figurer i nasjonaldrakter,
polykrom, påtrykt. Mrk. Lokket: Høyt hvelvet, svungne brekninger, 3 siselerte blomster. På toppen innfelt forg. søvmynt. (FERDINANDUS III D+G+ROM: IMP: S: A: G:H:BO:REX) Lokkhåndtaket en sittende figur som holder fruktbarhetshorn i venstre arm og kule i høyre hånd. Under hengselen endel av den oppr. hank nå festet til steintøykrustets hank. Diam.: 11,6 cm, L: fra hank til motsatte lokkant: 14,6 cm. Stempler: (se man.) Michel Hansen Blytt? Bergen (1742-94).
    Photo: Norsk Folkemuseum

Ølkrus. stentøy og sølvlokk gården Ørnes, Meløy, Nordland. Kruset: H: 14,8 cm, diam: 12. Høyt, svart profilert sokkelparti med gullrenner. Dekorert med 11 dansende figurer i nasjo...