Stadsbiblioteket vid hörnet av Fersens väg och Regementsgatan, Malmö. I förgrunden flicka med hund.

3 comments

• Det är inte Regementsgatan/Slottsgatan utan Regementsgatan/Fersens väg. Slottsgatan går förbi Kungsparken utanför höger bildkant men vid kanalen hitåt över vidare mot Slottsparken, kommer först Fersens bro och sedan Fersens väg (tidigare Villagatan). Den bytte namn inför Baltiska utställningen 1914 och var byggd som en paradgata då.
  • Den äldre byggnadsdelen av Stadsbiblioteksbyggnaden som syns här uppfördes 1899 för stadens huvudmuseum efter ritningar av arkitekterna John Smedberg och Fredrik Sundbärg i renässansstil. 1946 flyttade Stadsbiblioteket in i lokalerna efter en tillvaro på hotell Tunneln vid Adelgatan sedan 1905, när Malmö Museum fick sina permanenta lokaler på Malmöhus slott. Under andra världskriget användes byggnaden som utkiks-och luftförsvarspost.
  • Snett uppåt vänster går Regementsgatan. Spårvagnslinje 4 trafikerar ner till limhamn. Flickan står på Fersens väg som vänsterut går vidare mot f.d. Malmö Stadsteater, numera Malmö Opera. Rakt över gatan till vänster ur bild ligger S:t Petri skolas byggnad som uppfördes 1908. Även den var ritad av John Smedberg i tysk barockslottstil.