Bil framför kafé, Örsundsbro, Uppland omkring 1930

5 comments

• 1923 registrerades Elm,Johan Emil chaufför Öresundsbro,Frösunda s:n för denna okända bil.Bilen är troligen från slutet av 1910 talet.?
  • Dahlbergs café gryta socken
  • Caféet hette på 1950-talet Majas café. Byggnaden var ursprugligen huvudbyggnad vid bad- och brunnsanstalten Norrskogs källa på Björnome skog och uppförd ca 1870, men när anstalten upphörde köptes huset av en skomakare som flyttade ned huset ned till Örsundsbro.
  • Bakom caféet skymtar en envånings byggnad under brutet tak som på 1970-talet flyttades till Fröslunda-sidan och idag är handelsmuseet Kappen. Huset där bakom är garveriet.
  • Detta är en Dux som registrerades 1923 med igenkänningsmärke C1231. Den ägdes då av Johan Emil Elm i Örsundsbro. Tidigare hade den registrerats 1922 på nummer B2181, då ägd av Fritz Kristian van Wowern.