• Lagerarbeider Einar Ims finner frem et svinghjuldeksel på Jonas Øglænd Sandnes sitt delelager for motorsykler.
    Photo: Ukjent / Jærmuseet

Til venstre finner Einar Ims fram et svinghjuldeksel

2 comments

• Korrekt beskrivelse er Motordelelageret, dette er det gamle motordelelageret før det ble flyttet til 2. etasje på nr 11, vent mot Nord.
  • Alle artikler var lagt opp etter ett system som var tilpasset hovedleverandørene som var Sachs og Villiers, samt den interne logistikken.
    For Sachs begynte det med i 1930 med 6 siffer og senere etter krigen til 9 siffer, for Villiers var det 7 siffer. Endringen for Sachs sin del skyldes at man utvidet sortimentet av motorer. For Sachs sin del vil ofte de tre første siffer informere om hvilken gruppe av deler nummerene tilhører, eks 615 og 687 vil være stempelringer for Sachs 150ccm.